Tutkija Tanja Aitamurron vieraskynä-kirjoitus Helsingin Sanomissa esitteli hankkeita, joissa joukkoistamista on käytetty poliittisen päätöksenteon apuna.
Aitamurron viesti pähkinänkuoressa
oli: joukkoistamisen avulla kansalaiset pääsevät vaikuttamaan poliittiseen
päätöksentekoon, mutta Suomen hallinnon tietohallinto-ongelmat ja avoimen
kulttuurin puute tekevät hankkeet kalliiksi ja hankaliksi toteuttaa.
”Kansallisellakin tasolla Suomi
toteuttaa avoimen hallinnon periaatteita jähmeästi ja tuskin näkyvästi.
Osaltaan tämä johtuu avoimen kulttuurin vieraudesta. Suomessa on vahva
suljettujen ovien perinne”, Aitamurto pohti.
Kirjoitus herätti pientä julkista
keskustelua verkossa. Ja sen ulkopuolellakin:
Toukokuun viimeisenä päivänä oli
Helsingin Sanomien mielipidesivulla kirjoitus, jossa Antti Halonen kritisoi
Aitamurtoa avoimuus-termin löyhästä käytöstä.
Halonen penäsi Aitamurrolta
selvennystä väitteeseen, jonka mukaan politiikan legitimiteetti vahvistuu, kun
päätöksenteko muuttuu avoimemmaksi joukkoistamisen myötä. Halosen mukaan olisi tärkeä tietää,
millaisilla mekanismeilla Aitamurron esittelemät joukkoistamisprojektit ovat
turvanneet yhteiskunnan heikoimmassa osassa olevien osallistumisen.
”Tutkimusten mukaan joukkoistamishankkeisiin
osallistuvat ensisijaisesti jo valmiiksi yhteiskunnalliseen toimintaan
sijoittuneet toimijat”, hän kirjoittaa.
Kysymys osallistujapohjasta on
oleellinen missä tahansa joukkoistamishankkeessa. Verkossa toteutettavat
projektit sulkevat väistämättä pois joukon ihmisiä. Joku on estynyt käyttämään
nettiä tietyllä hetkellä. Toista ei yksinkertaisesti kiinnosta.
Tehtiinpä joukkoistamista missä
kontekstissa tahansa, on tehtävän määrittely ja rajaaminen keskeinen asia
onnistumisen kannalta. Ideaalitilassa tehtävä määritellään niin, että
osallistujien taustan vaikutus on minimoitu tai se otetaan muuten huomioon.
Tämä on helppoa hankkeissa, jotka vaativat osallistujilta vain mekaanisia toimintoja. Tästä hyvä esimerkki on NASA:n Marsin kraatereiden kartoitushanke. Kuka tahansa voi osallistua eikä osallistujan tausta vaikuta lopputulokseen.
Mutta kun Espoo
tai Helsinki
hakevat ideoita palveluidensa
parantamista silmällä pitäen, on erittäin todennäköistä, että osallistujan tausta ohjaa ideoimaan vain omasta näkökulmasta. Voi myös pohtia, mitkä ihmisryhmät jättävät vastaamatta.
Tarvitaan siis asiantuntijoiden ja
muiden organisaatioiden työntekijöiden panosta paikkaamaan
joukkoistamishankkeessa väistämättä esiintyviä puutteita. Loppujen lopuksi joukkoistaminen
on vain apuväline. Sillä saadaan kuitenkin arvokasta ruohonjuuritason tietoa ja
taitoa organisaatioiden käyttöön.
Millä tavoin osallistujien tausta
voitaisiin paremmin huomioida joukkoistamishankkeessa?
Tero/Kansalaisareena
Tero/Kansalaisareena
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti