Tutustuimme vapaaehtoistoiminnan johtamisopinnoissa
tulevaisuusajatteluun ja harjoittelimme työpajoissa tulevaisuustyöskentelyä.
Tehtävänantona oli siirtyä reilun kymmenen vuoden päähän
vuoteen 2025, jolloin vapaaehtoistyön kentällä kaikki toimii lähes
ihanteellisesti. Ja mitä onkaan tapahtunut?
Vuonna 2015 alkoi kehittämisprojekti, joka johti muutokseen
ja jossa osattiin oikeansuuntaisesti ennakoida tulevaa kehitystä. Ryhmämme oli
ideoinut aikanaan tämän projektin. Tässä tulevaisuustyöpajassa tehtävänämme oli
visioida, mitä projektissa tehtiin, miksi ja keiden kanssa sekä tuottaa tiivis
kirjallinen projektisuunnitelma. Aikaa oli tunnin verran.
Pienoisen alkukankeuden ja turhautuneisuudenpurkausten
jälkeen pääsimme vauhtiin.
Visioimassamme projektisuunnitelmassa Ruralia-instituutin tutkimus vapaaehtoistyön
kansantaloudellisista hyödyistä ja
hyvinvointihyödyistä oli lyönyt läpi valtamediassa. Vapaaehtoistoimintahanke
sai eduskunnan tuen ja presidentti ryhtyi sen suojelijaksi, perustettiin
vapaaehtoistoiminnan ministeriö. Opetushallitukselta kävi käsky, että vapaaehtoistoiminnan
kasvatus otetaan mukaan opetussuunnitelmien perusteisiin.
Benchmarkkausta
hankkeelle haettiin mm. Islannista, jossa kuulemamme mukaan tämän tapainen
systeemi on arkipäivää jo tänä päivänä.
Suunnitelmassamme kaikki koululaiset pienistä ekaluokkalaisista
alkaen tutustuvat vapaaehtoistoimintaan kouluopetuksessa. Varsinainen
osallistuminen vapaaehtoistoiminnan tekemiseen tapahtuu – vapaaehtoisesti -
kouluajan ulkopuolella, eri tahojen tarjoamien laajojen
toimintamahdollisuuksien pohjalta.
Järjestöt ovat
”tuotteistaneet” vapaaehtoistoimintansa siten, että kaikkiin erilaisiin vapaaehtoistoiminnan
tehtäviin on laadittu yhteneväisen muotoiset kuvaukset toiminnasta ja sen
vaatimustasosta (esim. ikäsuositus, suorituspaikka, kesto, kohderyhmä,
tiedolliset ja taidolliset valmiudet). Iän karttuessa vapaaehtoistoiminnan
vaativuustaso kasvaa. Peruskoulusta jatketaan kaikille opintoasteille ja
työelämään, koko yhteiskunta on mukana asiassa.
Mikä erikoista, meitä oli useampi ryhmä, jotka olimme
saaneet tämän saman tehtävänannon. Kahdessa
eri ryhmässä syntyi täysin toisistaan tietämättä tismalleen samanlainen lopputulema;
vapaaehtoistoiminnan kasvatus mukana Opetussuunnitelman perusteissa ja
presidentti asian suojelijana.
Idean saa vapaasti varastaa!
Marjo Aspegren
Kirjoittaja opiskelee Humanistisen ammattikorkeakoulun
Vapaaehtoistyön johtamisen erikoistumisopinnoissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti