Luin juuri erään kulttuurituotannon opiskelijan
vapaaehtoistoimintaa käsittelevän opinnäytetyön, jossa oli minulle uusi
näkökulma. Työhön liittyneeseen projektiin mukaan rekrytoidut vapaaehtoiset
nähtiin vapaaehtoisorganisaation asiakkaina, ei ensisijaisesti ”työntekijöinä”.
Useimmiten näkökulma on se, että palveluja tuottava järjestö
tai muu organisaatio hakee vapaaehtoisia tekijöitä erilaisiin tehtäviin, joissa
asiakkaaksi mielletään toiminnan kohteet. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset tuen
ja virikkeiden tarvitsijat. Joskus asiakkaaksi ymmärretään jopa toinen, palvelun
tilaajana toimiva organisaatio.
Opinnäytteen kuvaamassa tapauksessa organisaatio oli
palveluntuottaja, mutta palvelu, jota tarkasteltiin, oli itse
vapaaehtoistoiminta.
Projektissa pohdittiin ensin palvelumuotoilun käsittein,
mitkä ovat asiakkaan eli vapaaehtoisen palvelupolun tärkeimmät kontaktipisteet.
Niitä ovat kaikki asiakkaan kokemat palveluprosessin vaiheet alkaen siitä, kun
hän saa kuulla tarjolla olevasta vapaaehtoistoiminnasta siihen, kun häntä
projektin päätyttyä kiitetään. Niiden avulla pyrittiin ennakoimaan, mitä
palveluntarjoajan eli tässä tapauksessa kulttuuriorganisaation on otettava
huomioon, jotta asiakas saisi mielekkään palvelukokemuksen.
Mitä kaikkea tämä voisi tarkoittaa vapaaehtoistoiminnan
johtamisen näkökulmasta?
Humanistinen ammattikorkeakoulu järjestää jo kolmantena
vuonna peräkkäin vapaaehtoistoiminnan johtamiseen perehdyttävän
koulutuskokonaisuuden. Aiemmin erikoistumisopintoina tarjottu koulutus on tänä
lukuvuotena osa avoimen ammattikorkeakoulun opintoja. Kolmesta viiden
opintopisteen modulista koostuva paketti osoittautui tulevan tarpeeseen: kaikki
halukkaat eivät valitettavasti mahtuneet mukaan.
Yksi keskeinen tarve, johon tämäntyyppiset koulutukset
tuntuvat vastaavan, on kokemusten vaihto ja sitä kautta uusien näkökulmien
saaminen oman työn kehittämiseen. Kun tutuksi ja rutiiniksi tullutta
toimintatapaa katsoo uudesta vinkkelistä, ajatukset sujahtavat kuin itsestään
vapaammille radoille.
Tässä blogissa Vapaaehtoistoiminnan johtaminen
organisaatioissa -opintokokonaisuuden Vapaaehtoistoiminnan arvot ja merkitys -osion
opiskelijat välittävät lukijoille omia kokemuksiaan, oivalluksiaan ja
pohdintojaan seuraavien kuukausien ajan. Toiveeni on, että nämä tekstit tulevat
toimimaan myös vilkkaan keskustelun avaajina.
Juha Iso-Aho
(Kirjoittaja on Vapaaehtoistoiminnan johtaminen
organisaatioissa -koulutuskokonaisuudesta vastaava Humanistisen
ammattikorkeakoulun lehtori)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti